כי האדם עץ השדה: המלצה על תערוכת הפרח 2023

מאת שרה חפץ

ביום שבת האחרון (1.7.23) התקיימה פתיחה חגיגית של תערוכה חדשה ומרגשת. כתבתנו שרה חפץ ביקרה שם ואלו רשמיה ותמונותיה. 

בימים אלה מוצגת במוזיאון העיר חיפה תערוכת חג הפרח החיפאי. היא בעקבות תערוכות הפרחים המקומיות והבינלאומיות שהתקיימו מדי שנה. לרגל הפתיחה הדגימה קבוצת אמניות שזירה יפניות הכנת זרים. במהלך עבודתן נתנו טיפים להכנה בבית. למעשה הסבירו את השקפת עולמן שבשורשי פעילותן. התמונות משתי ההדגמות שנערכו עם הפסקה ביניהן. התיאור בעיקרו מהשנייה בה נכחתי במלואה.

ערך אחד העולה מהשזירה הוא הקולקטיביות. אמנית שיוצרת עם כוסות מים אמרה שיש להשתמש בכמה ולא באחת. רק אם השולחן קטן מדי יש להסתפק בכוס בודדת. בעזרת אלמנטים היא מחברת בין הכוסות הנפרדות ומרכיבה מהן יצירה אחת. לצדה עמדו מספר אמניות שהרכיבו יחד זר המאחד גם הוא צמחים ממספר כלים. כאן ניתן היה לראות לא רק איך האובייקטים הדוממים משתלבים. הן עצמן פעלו כגוף אחד באיחוד מרוכז של מחשבות ומעשים. אחזו באלמנטים ארוכים מאד יחד. תוך כדי כך התמקדו, כופפו, התייעצו, מיקמו ושוב בחנו, שינו וחוזר חלילה. שיתפו דעות ופעולה עד שהיו מרוצות כקולקטיב מהתוצאה. מעולם לא ראיתי שזירת פרחים בכזה תהליך עבודה.

ערך שני הוא החיבור לטבע. לשאלתי אחת מהן סיפרה מדוע בחרה בשם איקבנה לתיאור הטכניקה שלהן. בשפתן המילה בנה משמעה פרח. המילה איקה דו משמעית, מייצגת ארגון ויצירת חיים. זהו חיבור מילולי ערכי מרתק בפני עצמו. הקשר החיים ניכר כאשר נאמר מה יש לעשות אם עקב חיתוך ענף טרי יוצא ממנו שרף. התיאור כלל את המילה דם. הוסבר שכמו שיש לעצור דימום של פצע, כך יש לשטוף לפני השימוש את מקום החיתוך עד שזרימת השרף תיעצר.

שוזרות יפניות במלאכת האיקבנה

יחד עם זאת העיצוב הוא לצורך האדם. ברוח זו הובהר שיש לשקול שימוש בצמחים עתירי ריח כאשר סידור הפרחים מיועד לקישוט שולחן בעת ארוחה. עוד לגבי פרחים ומזון, אחד העיצובים המעניינים כלל שדרות של אשכולות ענבים אחרי שנאכלו. אז נצבעו בצבע אקריל כסוף. עד שגילו קשה היה לנו לנחש מנין הגיע האלמנט המיוחד והמקסים. כמו כן הומלץ להשתמש בשאריות מפירות וירקות שלפי הנוהג נזרקות.

כקהל זכינו במחמאה. אמרו שבדרך כלל הן עוסקות בעיצוב במשך עשר דקות ברצף בלבד. זאת מכיוון שפרק הזמן בו ניתן להקדיש לפרחים את מלוא תשומת הלב בכך מסתכם. אך החיבור שלנו איתן והיותנו קהל טוב גרמו להן להוסיף חמש דקות שלמות. כך נהנינו מההדגמה במשך רבע שעה. גם זה מדגיש את כוח הקולקטיב הנתפס כמעצים. שהרי כאן התרחב וכלל את האמניות והקהל ולכן הרחיב את טווח הזמן.

לקראת סיום הזמינו אותנו לצפות בזר גדול שהכינו לאירוע והוצב בכניסה למוזיאון. בו שילבו מגני דוד עם פרחים. לדבריהן כדי לייצג את החיבור באמצעות האירוע בין ישראל ויפן. זוהי כבר הרחבה של גודל, נוכחות, מספר הצופים ומשך הזמן של סידור הפרחים המוצג הנובעת מההרחבה הנוספת של הקולקטיב המעורב, הפעם במושגים של מדינה ועם.
שמחתי ללמוד ממלאכת המחשבת אותה חלקו איתנו בנדיבותן.

התערוכה מציגה במוזיאון העיר חיפה הממוקם במושבה הגרמנית, בשדרות בן גוריון 11. 

ניתן לבקר בתערוכה בימים ראשון, שלישי עד שבת ובשעות 10:00-16:00. 

התערוכה תינעל בתאריך ה 3.2.24. 

הישארו מעודכנים!

קבלו פוסטים חדשים בבלוג ועדכונים על סיורים

© כל הזכויות שמורות. תרבות אכילה. נעמה סובול. 2019

תהיו חברתיים :)
בפייסבוק
בטוויטר
במייל

לסיורים קרובים

ליצירת קשר

עוד מהבלוג

מבצע קיץ מרענן!

10% הנחה לנרשמים לסיורי ספטמבר-נובמבר *

* ניתן לקבל את ההנחה עד ה-31/8