הנפילים: ראיון עם ראובן ממעיין הבירה

פרויקט תיעוד בשיתוף עם ינינה זסלבסקי אפק

טקסט: נעמה סובול
תמונות: ינינה זסלבסקי אפק בעלת בלוג הטיולים המשפחתי אפקים מטיילים

במסגרת פרויקט מיוחד המוקדש למוסדות הותיקים של העיר חיפה אנחנו מביאים ראיון נדיר עם ראובן מאיר – הדור השני והתוסס של מעיין הבירה – אחד המוסדות החיפאים בהא הידיעה ששמעם יצא למרחוק. מאז היווסדו מגיעים לכאן לסעוד מכל קצוות הארץ וגם העולם צעירים ומבוגרים, יהודים וערבים, אשכנזים ומזרחים, נשים וגברים ועוד. ראובן, בנם של נחום ושרה מאיר, מייסדי המקום, מנהל אותו קרוב ל 30 שנה ביחד עם בני משפחתו ואפשר תמיד לראות אותו יושב בפתח המסעדה. בראיון עימנו הוא חלק בנדיבות זכרונות, טיפים ופרטים מפתיעים נוספים.

ספר על הילדות שלך. איפה נולדת ואיפה גדלת?

נולדתי בבית חולים בתר ברחוב פבזנר שבשכונת הדר. גדלתי בחוף שמן במעברה. היה שם קיוסק של בחור בשם ישראל עם יד אחת. גרנו בצריפים והיינו קופצים על העגלה של יוסי טרזן (מפאב ההבהרה נ.ס). היו לנו עיזים ופרות והייתי שותה חלב ישר מהפרה. גרנו ליד משפחת אבו כלב. אחד מבני המשפחה היה גשש בשם עבדאללה אבו כלב ואני ינקתי מאמא שלו בגיל שנה. בגיל 5 עברנו לרחוב הביכורים בכרמל מול בריכת מכבי הישנה. היינו הבית השלישי ברחוב. איפה שבריכת מכבי היום היה מעיין שהייתי שותה ממנו.

מה אתה זוכר מחיפה של פעם?

אז הכביש ברחוב הביכורים היה דו סטרי – לא חד סטרי. במעלה הרחוב היה קפה רון – קפה אלגנטי עם פסנתר ומלצרים עם פפיון. יעקב בודו (השחקן מקופה ראשית) גר לידנו. הבן שלו היה יותר קטן ממני. למדתי בדוד ילין. הייתי משחק כדורעף באורנים בקלר, בליגה הארצית, איפה שהסופר היום. הייתי בשבט צופית מתחת לעירוני ה'. היינו עושים אש לילה בחורשה ברחוב יותם. 

מקומות שהסתובבתי בהם: בקפה פאר היינו נפגשים בתור נערים, קולנוע אורלי, בית התה (מרתף 10 של פעם) באודיטוריום ובית פיקא. מועדון המאה ועשרים ביפה נוף. מועדון אקדמון היה איפה שהסליק היום. קפה צביקה היה איפה שפונדק הדב. קודם הייתה שם מכולת. היה שם גם בית ספר לנהיגה כרמל שלמדתי בו. היה סנוקר בשער הכרמל של יהושע מסינגר, ולאבא שלו היה בתוך זה סטודיו לציור. קפה כרמל איפה שהשוקולטה היה ידוע מאוד וישבו בו יקיות שקראו עיתון הארץ. 

אם רצינו להיות בקלאסה היינו הולכים לבריכה של קפה דן. בית המרקחת ליד קפה פאר נשאר. בגן האם היו הופעות חינמיות של צביקה פיק, אילנית, ואפילו ג'יימס בראון. כל שבוע היו הופעות – ביום שבת בערב. היה מנזר ליד בית הספר שלמדתי. הייתי אלוף בזריקת כדור ברזל, תמיד הכדור היה מגיע למנזר והייתי עולה על הגדר להביא אותו. מרכז הכרמל היה עמוס באנשים. תמיד. היו באים גם מהקריות לכרמל. הייתי שומר על הכרמליסטים מפני הסחיטות של החבר'ה של השכונות למטה. מרכז הכרמל היה מקום המפגש של פעם. 

מבחר מנות ראשונות של מעיין הבירה
הכיסונים המפורסמים של מעיין הבירה

מה אתה זוכר מההורים שלך מבחינת ניהול העסק?

אבא שלי פתח חנות בשר עם בית חרושת לנקניקים ב 1950. ב 1962 הוא הפך את זה למסעדה. השטח היה רק הכניסה. הוא לא הסכים אף פעם להרחיב את המקום. אמר שעדיף לעבוד בחלל קטן ומלא אנשים מאשר חלל גדול וריק. הוא היה אדם שאהב לעזור לאנשים. בשנות השבעים, הוא היה קורא לעולים חדשים לאכול. היה מביא אוכל לניצולי שואה. שאלתי אותו למה הוא עושה את זה – הוא אמר: "שאני באתי לארץ לא היה לי כסף למרק."

כשהוא נפטר ב 1997, הגדלתי את המקום. מההתחלה זה היה מקום של קבועים – עובדי נמל, סולתם, פניציה, ימאים. הם היו מגיעים בקבוצות. עבדנו תמיד עד חמש. בחמש בשישי אבא שלי היה צועק שבס, לקום. אמא שלי ישבה פה כל היום, שמרה עליו. אבא שלי היה מפולין, אמא ברומניה. אבא שלי שנים היה מייסטר של בשרים. הוא היה הקצב הראשון של זילבר. הוא לימד מלא קצבים בחיפה לעבוד.

הוא הגיע ב 1947 לארץ ישר לחטיבה 9 כיבוש צפת והכל. לא היה מה לאכול. הוא שחט ג'מוס לבשר בחולה. שיהיה מה לאכול. אחרי מלחמת השחרור הוא חזר להביא יהודים מאירופה עם הסוכנות. למדתי ממנו להיות טוב לאנשים ולכבד כל אחד, לא משנה מה ההשכלה והתפקיד שלו. אצלנו במסעדה יכול להיות פרופסור שיישב עם פועל בניין.

באיזה גיל בפעם הראשונה נכנסת לפאב-מסעדה ובאיזה גיל התחלת לעזור?

איך שפתחו את הכרמלית, הייתי בא איתה להכין פה שיעורים. קיבלתי תעודת הצטיינות מהשרת. היה מוציא אותי באמצע המבחנים לחתוך ענפים. התנדבתי לקומנדו הימי והוא סידר לי להיות במספנה. הייתי בא כל יום למסעדה. למדנו ובילינו ערבים ויהודים. לא הייתה הפרדה. רשמית אחרי הצבא התחלתי לעבוד פה. שלומי (הבן של ראובן נ.ס) כבר בגיל 9 נכנס למטבח לעזור. זה כיף לי לעבוד עם כל המשפחה. אני אוהב שכל הילדים עובדים איתי. חוץ מהקטנה שמלמדת בכפר גלים ובאה לעזור בשישי לפעמים, כולם עובדים פה בשוטף.

עם הבן שלומי שהוא הטבח של המקום
ראובן בפוזה אופיינית

מה מבחינתך היה אירוע מכונן שקרה במסעדה?

היה מישהו שקראו לו פינקו, בעל חנות נעליים מנווה דוד. הוא נפטר בן 100. פינקו היה מעשן ברודוויי ארוך, אוכל מרק קרפלך ושותה חצי גולדסטאר. יום אחד בגיל 99 התחיל לנזול לי על הרצפה, הרמתי אותו, עשיתי לו הנשמה, התעורר ואמר שהמרק היה טוב. הזמנתי לו אמבולנס והוא אמר "אם אני הולך אני לא חוזר." ובאמת לא חזר.

היה בחור בשם צבי זמברג שנפטר, סגרנו את המסעדה והלכנו לבית קברות. לא הביאו אותו. הרב אמר "אם לא בא היום, כבר לא יבוא." חזרנו למסעדה והוא חיכה לנו שם.

הנינים של שני הבחורים עוד מגיעים לפה.

היה מישהו שקראו לו פינקו, בעל חנות נעליים מנווה דוד. הוא נפטר בן 100. פינקו היה מעשן ברודוויי ארוך, אוכל מרק קרפלך ושותה חצי גולדסטאר. יום אחד בגיל 99 התחיל לנזול לי על הרצפה, הרמתי אותו, עשיתי לו הנשמה, התעורר ואמר שהמרק היה טוב. הזמנתי לו אמבולנס והוא אמר "אם אני הולך אני לא חוזר." ובאמת לא חזר.

היה בחור בשם צבי זמברג שנפטר, סגרנו את המסעדה והלכנו לבית קברות. לא הביאו אותו. הרב אמר "אם לא בא היום, כבר לא יבוא." חזרנו למסעדה והוא חיכה לנו שם.

הנינים של שני הבחורים עוד מגיעים לפה.

שלומי הבן בפעולה
הקוסטיצה המפורסמת

מי ההשראה שלך בכל מה שקשור לעסק, להשקפת העולם, לדרך לחיות?

אבא שלי. אהבתי אותו והערצתי אותו והייתי צמוד אליו כל היום.

מה העצה הכי טובה שאתה יכול לתת לבעל עסק מתחיל?

שלא יסתכל על המצלמות בעסק מהבית. שיעבוד. שלא יקנה רכב מפואר ויחפש משקיעים. חייבים להיות בעסק כדי שהוא יצליח.

אם לא היית הבעלים של מעיין הבירה, מה היית עושה בחיים?

הייתי שדכן. אני אוהב לשדך. ישבו פה שתי בחורות יום אחד. אחת הראתה לי תעודת גירושין. ביום הראשון שלה, שאלה אותי אם יש לי מי להכיר לה. עבר שם עורך דין, תפסתי אותו ביד. אכלו, שתו והלכו מפה אח"כ ביחד.

מהם חמשת המקומות האהובים עליך בעיר ובעסק?

מבנה הרונדו – הייתי יוצא לשם עם בחורות, מול הים
המכון הביולוגי בגן החיות – את המערות של האדם הקדמון
התצפית מסטלה מאריס לים
הפינה האהובה במסעדה, ליד הכניסה
המנה האהובה עליי במסעדה היא רגל קרושה

ורניקס

הישארו מעודכנים!

קבלו פוסטים חדשים בבלוג ועדכונים על סיורים

© כל הזכויות שמורות. תרבות אכילה. נעמה סובול. 2019

תהיו חברתיים :)
בפייסבוק
בטוויטר
במייל

תגובה אחת

סגור לתגובות.

לסיורים קרובים

ליצירת קשר

עוד מהבלוג

מבצע קיץ מרענן!

10% הנחה לנרשמים לסיורי ספטמבר-נובמבר *

* ניתן לקבל את ההנחה עד ה-31/8